Friday, June 4, 2010

Kesan terhadap rawatan kemoterapi

Panahan kemoterapi...


Rawatan kemoterapi merupakan rawatan ke atas penyakit dengan menggunakan bahan kimia. Rawatan ini bertujuan untuk membunuh sel-sel yang rosak termasuk sel-sel yang baik untuk badan. Rawatan kemoterapi adalah spesifik untuk mikroorganisma dan sel kanser tumor. Konsep kemoterapi adalah biasanya untuk membunuh sel yang membahagi secara tidak normal contohnya sel kanser.

Namun, dalam masa yang sama ia akan membahayakan sel yang membahagi secara normal. Antara jenis bahan atau agen yang digunakan dalam rawatan kemoterapi adalah:

1) Agen Alkilat (Alkylating Agent) Fungsinya adalah untuk penambahan kumpulan alkil terhadap kumpulan elektronegatif dalam sel. Antara contoh-contoh agen ialah Cisplatin, Carboplatin dan Oxaplatin. Agen ini juga akan mengubah sel DNA

2) Anti Metabolites Antara contohnya ialah purine dan pyramidine. Tujuannya adalah untuk pembinaan blok terhadap DNA. Ia akan menghalang bahan-bahan daripada menjejaskan DNA dan dalam masa yang sama akan menghentikan pembangunan normal dan pembahagian sel.

3) Plant Alkaloid dan Terpenoid Antara contoh-contohnya ialah Vinca alkaloid dan texanes. Fungsinya adalah untuk melindungi fungsi mikrotubule (amat penting dalam pembahagian sel)

4) Padophyllotoxin Ia bertujuan untuk membantu penghadaman dan menghalang sel daripada memasuki fasa G1(permulaan replika DNA) dan fasa S.

Namun, rawatan kemoterapi mendatangkan kesan sampingan terhadap pesakit. Antaranya ialah: -Kurang penghasilan sel darah (myelosuppression)

-Keradangan penghadaman(mucositis)
-Keguguran rambut(alopicia)
-kesakitan
-kering mulut
-hilang berat badan
-muntah

Dalam masa yang sama, mungkin akan terjadi kerosakan organ seperti:
-Jantung(cardiotoxicity)
-Hati (Hepatotoxicity)
-Buah pinggang (Nephrotoxicity)
-Dalaman telinga (Ototoxicity)






No comments:

Post a Comment