Saturday, August 13, 2011

sayu hati ini...

Pagi tadi,semasa sahur time...hati ini tergerak ingin melihat handphone...eik,ad 2 message dari sahabat y begitu rapat dengan aku..penting agaknya message tersebut..lalu aku melihat pesanan ringkas tersebut..tibe2 aku telah dikejutkan dgn berita y sungguh menyanyatkan hati..tanpa diduga bonda tercinta kpd sahabat aku (khairul amira) y begitu rapat juga dengan aku telah kembali ke rahmatuaallah di bulan y sungguh mulia ini...~~innalilahirajiun....~~

A002
Dia lah yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian Ia tentukan ajal (kematian kamu) dan satu ajal lagi yang tertentu di sisiNya (iaitu masa yang telah ditetapkan untuk dibangkitkan kamu semula pada hari kiamat); dalam pada itu, kamu masih ragu-ragu (tentang hari pembalasan).

A003
Dan Dia lah Allah (yang disembah dan diakui kekuasaanNya) di langit dan di bumi; Ia mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu lahirkan, dan Ia juga mengetahui apa yang kamu usahakan.

(surah al-an'am)

Pilu hati ini tatkala mmbace sahaje pesanan ringkas tersebut...tiba2 air mataku mengalir..agaknya Allah sahaje y Maha Mengetahui perasaan sahabat aku masa ini..bercampur baur..berat hati y merasa,berat lagi bahu y memikul berita tersebut..aku mengerti perasaan sahabatku itu..mungkin,die merasa macam tidak percaya sahaja pemergian bonda kesayangannya itu..manakan tidak,bondanya selama ini sihat sahaja..sihat walfiat..bondanya meninggal akibat kemalangan jalan raya yang mngakibatkan tempurung kepalanya pecah akibat daripada kejadian tersebut...kemalangan itu terjadi pada 12/3 selepas isya'...menurut sumber sahabat y lain,akk khairul amirah sungguh gembira bila ingin balik ke rumah..maklum la..duduk di kolej..lagi2 bulan ramadan..gembira hati ini tatkala ingin pulang ke rumah..berbuke dan bersahur dengan keluarga tercinta...

Tiba2 dikejutkan berita y sungguh mengejutkan ini...besar sungguh dugaan sahabat aku ini..mungkin,dia kuat orangnya sehingga menerima dugaan y sedemikian rupa...menurut my mom,hidup mati di tangan Allah..kita semua akan mati..tetapi tidak tahu bila ajal kita akan tiba..kita datang dari DIA dan pergi melalui DIA juga..


(METRO 13 OGOS 2011)





#pesanan buat sahabatku :bersabar la dengan setiap cabaran dan dugaan y menimpa kita..Allah lebih mngetahui disetiap apa y berlaku..mungkin disetiap dugaan y menimpa kita merupakan satu titik supaya kita lebih dekat lagi dengan Allah (beringat utk diri sendiri juga)..Allah mendengar disetiap keluhan hati kita ini...~~aminnn ..



3 comments:

  1. laa..iyeke akk bru thu je ny.. yaAllah sdih sgt2.. smpaikan salam tkziah pdnya.. bnyak2 kn brsabar lh moga ibunya trg0long dlm org2 yg beriman dn beamal soleh ameen yaRabb..

    ReplyDelete
  2. aah la akk...sdih sgt2 tw...tkejut pown ade..e2 pown anis y inform kt sy..insyaallah akk..nnt sy smpai kn slm takziah akk kt die ea...ermmm..lw akk beli metro ahad..ad kisahnye 2..tjuknye "GUU MAUT"...aminnnnn~~~~mudah2an tgolong dlm org2 beriman ea akk...ya robb~~~

    ReplyDelete