Friday, September 3, 2010

terapi warna...

Cubalah memanfaatkan warna di sekitar anda saat anda sedang mengalami gangguan emosi atau fizik. Terapi warna dinyatakan boleh membantu menseimbangkan gangguan fizik, emosional dan spiritual. Pelbagai jenis warna mempengaruhi cakra tubuh yang berbeza, sehingga mengatasi masalah yang berzeda-beza pula.

Bagaimana cara menggunakannya? Terapi warna menggunakan satu atau beberapa objek untuk memancarkan warna ke dalam tubuh. Beberapa terapi menggunakan batu permata, lilin, lampu, kristal, prisma, kain, lensa mata berwarna, atau laser berwarna. Akan tetapi, cara menggunakan cahaya ini bukanlah faktor terpenting. Yang perlu anda perhatikan adalah warna yang digunakan.

Sebagai contoh, pengubat tidak akan menggunakan warna merah untuk memulihkan pesakit dengan amarah. Terapi akan menggunakan warna biru atau warna tenang lainnya.

Untuk membantu anda menggunakan terapi ini, berikut pilihan warna sesuai dengan gangguan yang Anda alami:

Merah
Menggambarkan api, kemarahan, dan hasrat. Warna ini menstimulasi akar cakra di pangkal tulang belakang. Merah, seperti dihuraikan di situs hubpages.com, merupakan warna yang sangat kuat, sehingga mampu menstimulasi aliran darah ke anggota-anggota tubuh. Warna ini bermanfaat dalam mengatasi berbagai penyakit seperti tekanan darah rendah, rematik, kelumpuhan, anemia, serta tuberculosis stadium lanjut. Selain itu, warna ini juga membantu meredakan kekakuan, menstimulasi ovulasi dan menstruasi, melonggarkan hambatan dan menstimulasi pertumbuhan.

Oren
Melambangkan kebanggaan dan kemakmuran, menstimulasi cakra sakral.Oren merupakan warna yang menguatkan energi dan menstimulasi saraf dan aliran darah. Warna ini boleh membantu menangani gangguan seperti batu ginjal, batu empedu, hernia, usus buntu dan produksi susu setelah melahirkan. Selain itu, warna ini juga menstimulasi kreativiti, meredakan ekspresi seksual berlebih, menstimulasi paru-paru, membantu pencernaan dan pernafasan, meredakan ketegangan otot dan meningkatkan aktiviti tiroid.

Kuning
Melambangkan kebahagiaan dan menstimulasi solar plexus.Kuning merupakan warna yang boleh menstimulasi otak, perut, usus, limpa dan hati. Warna ini boleh membantu menangani diabetes, gangguan pencernaan, konstipasi, sipilis, impotensi, infeksi mata, infeksi tenggorokan, gangguan hati dan ginjal. Warna ini boleh berperanan sebagai laksatif dan diuretik, menguatkan saraf, meredakan rasa sakit, meningkatkan kesihatan kulit dan menyembuhkan jaringan yang luka.

Hijau
Melambangkan harmoni dan alam. Warna ini menstimulasi cakra jantung.Hijau merupakan alat penenang ringan yang boleh membantu menangani kondisi seperti demam, mag, flu, malaria, gangguan seksual, kanker dan kondisi peradangan. Selain itu, warna ini juga berfungsi menguatkan mata dan daya panjang, ketidakseimbangan emosional, memurnikan tubuh dari kuman-kuman dan bakteri, menyembuhkan ginjal, menguatkan sistem kekebalan tubuh, dan membangun otot, tulang serta jaringan.

Biru
Melambangkan ketenangan dan kesedihan. Warna ini menstimulasi cakra tenggorokan. Biru merupakan warna yang boleh menenangkan. Warna ini boleh digunakan untuk meredakan rasa sakit, mengurangi perdarahan, menyembuhkan luka bakar, mengatasi asma, tekanan darah tinggi, gangguan kulit, dan gangguan pernafasan. Selain itu, warna biru juga membantu mengatasi peradangan, menghentikan perdarahan, meredakan demam, meredakan stres, rasa ngeri, serta menenangkan agresi dan histeria.

Nila - Menstimulasi cakra alis mata
Nila merupakan warna penyeimbang kerana warna ini merupakan perpaduan antara merah dan biru. Nila membantu memurnikan aliran darah, membantu kondisi mental, menstimulasi kasih sayang yang mendalam, dan memulihkan penyakit mata dan telinga.

Ungu/Lembayung - Melambangkan ketenangan dan keyakinan
Ungu merupakan stimulan yang memadukan merah dan biru. Warna ini boleh digunakan untuk mengatasi masalah kronik, katarak, migrain, gangguan kulit, keputihan, gangguan rahim serta membantu mata, telinga dan sistem saraf. Di samping itu, warna ungu juga boleh mengatasi gangguan emosi, radang sendi, insomnia, stres, mengurangi ghairah seksual, mengurangi kepekaan terhadap rasa sakit dan memperlambat jantung yang terlalu aktif.

Putih - Melambangkan kemurnian
Putih merupakan warna penyembuh. Untuk membantu menyembuhkan area tertentu yang mengalami gangguan, cubalah meletakkan warna putih ke kawasan tersebut. Putih biasanya digunakan sebagai pemulih spiritual.

Magenta
(merah keunguan)

Magenta membantu menstimulasi adrenalin dan aktiviti jantung. Warna ini boleh membantu menentukan dan menguatkan pandangan anda mengenai tujuan hidup.

Merah jambu
Warna ini membantu mengatasi emosi, meredakan kesedihan, meremajakan diri, dan mendekatkan Anda dengan perasaan sendiri.

Biru kehijauan/pirus.
Pirus merupakan paduan dari warna putih, hijau dan kuning. Warna ini boleh meningkatkan intuisi dan sensitiviti, berperanan sebagai antiseptik, meredakan stress, menjaga kesihatan kulit serta membantu merancakkan sistem organ.

p/s, setiap penyakit itu pasti ada ubatnya... mencegah lebih baik dari mengubati.

1 comment:

  1. that blue colour is my fav colour..
    bt why that meaning sadness..
    ~~~musykilah~~

    ReplyDelete